Strategie browarów i sprzedawców do zmiany
Popularne dotychczas na rynku „piwnym” obniżki cenowe czy specjalne oferty stosowane przez producentów i dystrybutorów piwa miałyby być niedozwolone.
W marcu 2025 r. do konsultacji publicznych trafił projekt ustawy „o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych”, przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia. Projekt ten jest częścią szeroko zakrojonej polityki mającej na celu ograniczenie negatywnych skutków nadmiernego spożycia alkoholu, które stanowią w Polsce poważny problem zdrowotny, społeczny i ekonomiczny.
Cel nowych regulacji wydaje się oczywiście zasadny. Diabeł jak zwykle tkwi jednak w szczegółach. Zapożyczenie regulacji refundacyjnych do obrotu alkoholem, wątpliwości interpretacyjne, pominięcie wstępnych konsultacji z przedstawicielami branży, której regulacja dotyczy, oraz techniczny charakter przepisów – wymagający notyfikacji do Komisji Europejskiej, zapowiadają szerszą debatę w ramach procesu legislacyjnego.
Główną inspiracją do opracowania projektu była sprawa tzw. alkotubek. Projektowane regulacje dotyczą zatem m.in. kwestie dotyczące materiału, z jakiego ma być wykonane opakowanie alkoholu, wyglądu etykiet, a przy okazji wprowadzają także zakaz promocji piwa.
Etykiety i promocja piwa
Dwa zagadnienia ujęte w nowelizacji budzą nasze największe wątpliwości. Po pierwsze, nowe wymagania co do treści umieszczanych na etykietach napojów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)